Hanne Paulsrud

Veien til god selvfølelse

…..Men så hopp, da!!

4 kommentarer

Sommersolen steker. Jeg har klatret opp trinnene til stupebrettet, og herfra kan jeg se helt inn til Oslo. Vannet glitrer forlokkende. Jeg skjelver litt der jeg står, klar for å hoppe. Forventningsfull. En lyntanke slår ned. Hva om jeg synker for dypt, og ikke har nok pust? Vannet ser plutselig mørkt og truende ut. Bak meg blir køen lengre, og snart begynner noen å rope: «Men så hopp, da! Ikke vær så treig, kom igjen, DAA!»

På fredag ble jeg påminnet hvor lett det egentlig er å hoppe. Og det er oppleves ganske rart, for de siste 40 årene har jeg brukt mye energi på å overbevise meg selv om det motsatte. Jeg har tilbrakt årevis på stupebrettet. Uten å hoppe.

På fredag hørte jeg mange inspirerende foredragsholdere på konferansen til Holtskog & Co. Deriblant min tidligere kollega Yvonne Fosser, HR direktør i HP. Hun snakket bla. om at vi ikke må være perfekte før vi hopper….. Hmm.

Stupebrettet mitt har fått navnet «Hold deg tilbake». Stupebrettets fundament er bygget gjennom mange år. Byggematerialet er tusenvis av overbevisninger med utspring i samme grunntanke: Frykten for ikke å være bra nok.

Men nå er det nok! Jeg hopper i det, og tar sjansen på å bli mer synlig gjennom å skrive blogg! For jeg er bra nok. Og det er du også. Det er det jeg ønsker å formidle. Ved å kaste meg ut i det bunnløse og skumle havet som heter sosiale medier ønsker jeg å inspirere deg til å bidra med ditt – istedenfor å holde deg tilbake. Vi har alle noe å by på i de omgivelsene vi er en del av. Og bare du kan være deg. Derfor er det viktig at du er deg selv mest mulig. I flest mulig sammenhenger. Enig?

Et av mine favorittsitater er: “Be yourself, everyone else is taken” (Oscar Wilde). Gjennom livet har jeg imidlertid erfart at det som burde være det enkleste og mest åpenbare, har vist seg å være det vanskeligste. For hva når jeg tenker at akkurat JEG ikke er bra nok? Eller når jeg faktisk ikke er helt sikker på hvem jeg er, sånn innerst inne? Fordi jeg har brukt så mye energi på å bli mest mulig lik de andre?

Denne bloggen vil handle om selvfølelse. Hvorfor det er viktig, og hvordan vi kan bygge den. Den vil vise til forskning og egne refleksjoner. Og by på mine tips til hvordan du kan bidra med mer av deg. For vi er jo sosiale vesener – og best når vi drar lasset sammen. Er vi ikke?

Tilbake til sommersol og stupebrettet den gangen for omtrent 40 år siden. Jeg overvant frykten, og hoppet. Jeg frydet meg over kilingen i magen, det herlige plasket, og opplevde at det deilige vannet i Oslofjorden nok en gang dyttet meg opp til overflaten. Kroppen min sørget for nok luft til å overleve. Nå hopper jeg igjen. Og kommer sikkert til overflaten denne gangen også.

Hanne

Forfatter: hannepaulsrud

Coach og samtalepartner

4 tanker om “…..Men så hopp, da!!

  1. Så flott skrevet Hanne. Jeg prøver å hoppe hver dag, kanskje ikke fra 10 meter’n, men fra 1 og 3. Etterhvert kommer jeg meg sikkert høyere opp 🙂 Gleder meg til å følge bloggen din. God «hoppeklem» fra Tone

    Liker

  2. Lykke til, Hanne! Jeg skal følge deg og heie på deg 🙂 Dette er viktige budskap. Leste du forresten artikkelen min i Ledernytt om nettopp selvfølelse?

    Liker

Legg igjen en kommentar